SEO
Jij wilt toch ook gevonden worden?
Wat is SEO?
Ik zal je in het kort uitleggen wat SEO eigenlijk is?
Wat zijn de uitdagingen die we hebben in Search Engine Optimization (SEO)?
En welke optimalisatie-uitgangspunten kunnen je helpen om een betere positie in Google te krijgen bij "natuurlijk" zoeken?
Wat zijn de uitdagingen die we hebben in Search Engine Optimization (SEO)?
En welke optimalisatie-uitgangspunten kunnen je helpen om een betere positie in Google te krijgen bij "natuurlijk" zoeken?
SEO of zoekmachineoptimalisatie heeft als doel je eigen relevante inhoud op prominente posities te laten verschijnen.
Naast de positie (rangschikking) is het cruciaal wat de match is tussen de door de gebruiker gekozen zoekterm, de weergave van het zoekresultaat (fragment) en de relevantie van de bestemmingspagina.
Zoekmachineoptimalisatie is geslaagt wanneer de gebruiker zijn vraag op de gevonden website beantwoord krijgt.
Naast de positie (rangschikking) is het cruciaal wat de match is tussen de door de gebruiker gekozen zoekterm, de weergave van het zoekresultaat (fragment) en de relevantie van de bestemmingspagina.
Zoekmachineoptimalisatie is geslaagt wanneer de gebruiker zijn vraag op de gevonden website beantwoord krijgt.


Het doel van zoekmachineoptimalisatie
Het doel van SEO is daarom niet alleen om bovenaan te staan. Zoekmachineoptimalisatie heeft als doel te worden weergegeven met relevante pagina's op relevante posities in de relevante zoekmachines voor relevante zoektermen.
Deze zoekmachines kunnen bijvoorbeeld naast Google ook zoekmachines zijn, zoals Bing, Yahoo of Yandex, maar ook gespecialiseerde zoekmachines, zoals Amazon (zoeken naar producten), Indeed (zoeken naar een baan) of Trivago (zoeken naar hotels).
De presentatie van de tekst die beschikbaar is in de zoekmachines is bedoeld om de gebruiker te motiveren om op het resultaat te klikken en zo te voldoen aan de verwachting van de gebruiker met betrekking tot de inhoudsovereenkomst tussen zoekterm, tekst en website-inhoud.
Voorwaarde is een duidelijke en ondubbelzinnige toegang tot de gehele relevante website, die optimaal is voorbereid voor gebruikers, ongeacht het apparaat (mobielvriendelijk).
Zoekmachine optimalisatie
Is zoekmachine optimalisatie belangrijk?
Hieronder wil ik graag met 4 redenen uitleggen waarom de zoekmachine optimalisatie (SEO) zo belangrijk is voor veel bedrijven:

Uit analyses blijkt, dat Google (of een andere zoekmachine) voor veel bedrijven het belangrijkste kanaal is voor het aantrekken van bezoekers naar hun eigen websites.

Bezoekers, die via zoekmachines komen, hebben meestal een grote motivatie op hun pagina's om het gewenste doel te bereiken. Ten slotte hebben bezoekers een zoekterm ingevoerd die hem of haar naar jouw website heeft geleid.

Voor veel bedrijven zijn zoekmachines de belangrijkste bron om bezoekers via generieke zoektermen naar hun eigen pagina te brengen. Hierbij is SEO (vaak) het belangrijkste kanaal voor acquisitie van nieuwe klanten

Google is dankbaar: duurzame optimalisatie van zoekmachines leidt meestal tot duurzame posities. Zodra een positie is bereikt voor een zoekterm, is het meestal erg stabiel als de optimalisatie van de zoekmachine op een duurzame en gebruikersgerichte manier wordt uitgevoerd.